איך כותבים חזון עסקי?

חזון עסקי הוא חלק מהותי בבניית תוכנית עסקית מוצלחת. מדובר בהצהרה המבטאת את החלום או השאיפה של העסק בעתיד, ומתארת לאן החברה רוצה להגיע ומהם הערכים המובילים שלה. חזון עסקי מאפשר לבעלי החברה ולעובדים להבין את המטרה הגדולה של העסק, ומעביר מסר חזק לשוק וללקוחות.

 אז איך כותבים חזון עסקי שמתחבר לרעיון של העסק ומוביל להצלחה? במאמר זה נלמד מהו חזון עסקי, נציג 10 טיפים מהירים לכתיבת חזון עסקי, 13 כללים להצלחתו, ונביא דוגמאות לחזון עסקי. בנוסף, נדבר על דברים שמומלץ להימנע מהם בכתיבת החזון.

מהו חזון עסקי?

חזון עסקי הוא משפט או פסקה שמתארים את המטרה הגדולה של העסק לטווח הארוך, מה הוא רוצה להשיג ומהן השאיפות שלו. החזון נועד להנחות את קבלת ההחלטות בעסק ולשמש ככלי להשראה הן לעובדים והן ללקוחות. זהו חלק מרכזי בכל תוכנית עסקית לדוגמא, והוא מסייע גם במיתוג החברה וגם בגיבוש ערכים ותרבות ארגונית.

 

10 טיפים מהירים לכתיבת חזון עסקי לחברה

 1.      שמרו על פשטות – חזון עסקי צריך להיות קצר, ברור ופשוט להבנה. עדיף לנסח את החזון במשפט אחד או שניים לכל היותר, כך שיהיה קל לזכור ולהעביר הלאה.

2.      הדגישו את הערכים המרכזיים – התמקדו בערכים שהחברה מאמינה בהם, והציגו אותם באופן ברור. החזון צריך להבהיר מהם הערכים שמובילים את החברה ואת עובדיה.

3.      כיוונו רחוק – חזון עסקי צריך לשקף שאיפה אמיתית לטווח הרחוק, ולא מטרה שניתן להשיג מיידית. הגדירו את השאיפות הגדולות של החברה לעתיד.

4.      שאלו את עצמכם מה המטרה הגדולה – חשבו על השאלה "מה המטרה הגדולה של החברה?" ונסחו את החזון בהתאם לתשובה. מהו היעד המרכזי שהחברה רוצה להגיע אליו בעתיד הרחוק?

5.      צרו חיבור רגשי – חזון טוב הוא כזה שמעורר השראה ויוצר חיבור רגשי. ודאו שהחזון נוגע ללב ומעורר תחושת גאווה בקרב העובדים והלקוחות.

6.      התאימו אותו לקהל היעד – ודאו שהחזון מתאים לערכים ולציפיות של הלקוחות שלכם. חזון עסקי מוצלח הוא כזה שמדבר לקהל היעד ומתחבר אליו.

7.      הימנעו ממילים גבוהות – השתמשו בשפה פשוטה ויום-יומית כדי להעביר את המסר. חזון ברור ונגיש יוכל להיות מקור השראה לכל אחד.

8.      שמרו על ממוקדות – אל תתפזרו ואל תנסו לכלול יותר מדי מסרים. התמקדו במטרה המרכזית של העסק והקפידו על ניסוח חד וברור.

9.      אל תשכחו את העובדים – חזון עסקי צריך להוות השראה גם לעובדים שלכם. ודאו שהחזון מדבר גם אליהם ומעורר תחושת גאווה ושייכות.

10.  השתמשו במילים חיוביות – הימנעו ממילים שליליות או ביקורתיות. חזון עסקי צריך להיות חיובי, להדגיש את הפוטנציאל של החברה ולתת תחושת תקווה.

 

13 כללים לכתיבת חזון עסקי מוצלח

 1.      קצר ולעניין – חזון עסקי מוצלח הוא כזה שניתן לזכור ולהבין מהר. ככל שהחזון יהיה פשוט יותר, כך הוא יהיה קל להעברה והפצה.

2.      עתידי וארוך טווח – יש להתייחס למה שהעסק ישאף להיות בעתיד הרחוק, ולשים דגש על השאיפות לטווח הארוך.

3.      ממוקד במשימה העיקרית – התמקדו במטרה העיקרית של החברה ולא במטרות משניות או זמניות.

4.      ממלא בהשראה – החזון צריך לשמש כמקור להשראה לעובדים, ללקוחות ולכל מי שבא במגע עם החברה.

5.      מתאר את הערכים – חשוב להכניס את הערכים שהחברה מאמינה בהם, ולנסח אותם בצורה שתשקף את התרבות הארגונית.

6.      חיובי ובונה – התנסחו בחיוב כדי להדגיש את הפוטנציאל והערך של העסק. חזון עסקי צריך להיות אופטימי ולשדר אמונה בעתיד טוב יותר.

7.      מדבר לקהל היעד – החזון צריך להתחבר ללקוחות, לעובדים ולשותפים של החברה. ודאו שהמסר ברור וקל להבנה עבורם.

8.      לא מעורפל – הימנעו מניסוחים כלליים או מעורפלים. חזון עסקי מוצלח הוא כזה שניתן להבין מיד, ללא צורך בפרשנות.

9.      כולל מטרה מוגדרת – חזון עסקי צריך לכלול יעד ברור אך מאתגר, שישמש כמדריך לפעילות החברה.

10.  מסביר מה מייחד את העסק – הדגישו במה העסק שלכם שונה וייחודי ביחס לאחרים בשוק.

11.  כנות ופתיחות – אל תכתבו חזון שאינו מציאותי או מוגזם. חזון עסקי צריך להיות אמיתי ומחובר למציאות העסקית שלכם.

12.  מדבר על תרומה לעולם – חזון עסקי טוב יכלול גם התייחסות לערך המוסף שהחברה נותנת לסביבה או לקהילה. הדגישו את התרומה שלכם לעולם.

13.  מתאים לתרבות הארגונית – חזון עסקי צריך לשקף את התרבות הארגונית של החברה ואת הדרך בה היא פועלת ביום-יום.

 

דוגמאות לחזון עסקי

 ·         "להוביל את עולם השירותים הדיגיטליים ולהעניק לכל לקוח חוויה ייחודית ומותאמת אישית".

·         "ליצור פתרונות טכנולוגיים שיחוללו שינוי חיובי בחיי אנשים בכל רחבי העולם".

·         "להיות החברה המובילה בתחום המיחזור ולהביא לשיפור משמעותי באיכות הסביבה".

·         "לספק את הפתרונות המתקדמים ביותר בתחום הבריאות הדיגיטלית, תוך דגש על שירות איכותי ומותאם לצרכים האישיים של כל לקוח".

·         "להוות מקור השראה לחדשנות טכנולוגית וליצור סביבה המעודדת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה".

 

ממה להימנע בעת כתיבת חזון עסקי?

 ·         שימוש במילים גבוהות מדי – חזון עסקי צריך להיות פשוט ונגיש.

·         הגזמה או חוסר מציאותיות – הימנעו מהבטחות לא ריאליות.

·         ערפול – חזון מעורפל עלול להקשות על הבנה ולגרום לבלבול.

·         שימוש בשפה שלילית – שמרו על ניסוח חיובי שמעורר השראה.

·         שכחת קהל היעד – החזון חייב להתחבר ללקוחות ולעובדים שלכם.

·         מיקוד במוצר בלבד – חשוב להתמקד במטרה ובערכים ולא רק במוצר עצמו.

 

לסיכום

 כתיבת חזון עסקי היא תהליך חשוב ומרכזי בכל תוכנית עסקית לדוגמא ובניהול נכון של החברה. חזון טוב יכול להנחות את החברה, להעניק לה השראה, ולחבר אותה למטרות הגדולות שלה. בעזרת ייעוץ עסקי לחברות ניתן להגיע לחזון שמשקף באמת את השאיפות והערכים של החברה. כאשר כותבים חזון עסקי, חשוב לזכור לשמור על פשטות, להיות כנים ולהתחבר לערכים המרכזיים של החברה. החזון הוא הכוח המניע מאחורי העסק, והוא זה שמוביל אותו אל העתיד.

 

לפרטים ומידע נוסף

צרו איתנו קשר ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

My-plan

ברוכים הבאים לאתר שלנו! צריכים שירותי יעוץ ובניית תוכנית עסקית? הגעתם לאתר המקיף ביותר לבניית תוכנית עסקית! כל מה שצריך לדעת כדי לבנות תכנית עסקית מקצועית ואפקטיבית שתיקח את העסק שלכם כמה צעדים קדימה. אנחנו מציעים מידע מקצועי ושירות אמין, עם ותק ונסיון בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה: